Hoe klantvriendelijk ben jij?
Als jij op zoek bent naar een baan en jouw antwoord op deze vraag is: “Heel erg klantvriendelijk!” Dan zou je in overweging kunnen nemen om de opleiding tot medewerker klantenservice te volgen. Deze functie wordt ook wel hulp customer support genoemd. Het gaat om een baan waarbij je iemand te woord staat, namens de organisatie waarvoor je werkt. Meestal verloopt dit contact via telefoon, e-mail of chatservice. Het is baan die heel geschikt is voor een herintreder of bij een re-integratie traject.
Welke taken heeft een customer service?
Een kleine opsomming van taken die voor kunnen komen als je in deze kantoorbranche werkt:
– Aannemen en te woord staan van binnenkomende contacten, bijvoorbeeld vragen, klachten of wijzigingsverzoeken
– Het afhandelen en archiveren van e-mails
– Het afhandelen en registreren van alle gemelde contacten en klachten
– Algemene klantvragen beantwoorden, bijvoorbeeld over betalingen, persoonlijke gegevens, abonnementen en adviezen hierover verstrekken
– Klanten eventueel doorverwijzen of doorverbinden
– Rapporteren van bijzonderheden aan de manager van het team
Wat verwacht de werkgever?
Allereerst kan jouw werkgever ieder soort bedrijf zijn, dienstverlenend of commercieel, bijvoorbeeld banken, verzekeraars, logistieke bedrijven of energieleveranciers. Je maakt onderdeel uit van een groter team, maar wat zijn de gestelde eisen? Kort samengevat komt het neer op drie belangrijke onderdelen, namelijk: 1. empathisch vermogen, 2. communicatief vermogen en 3. oplossingsgericht vermogen. Een Fabius opleiding biedt kansen om deze talenten perfect te onder de knie te krijgen. Een alternatieven voor de klantenservice kunnen zijn: secretaresse worden, of medewerker projectadministratie.